Uusimmassa numerossa

 
facebook 0420copy       twitter-bird-blue-on-white

Eero Tarasti: Sota ja taide

Miten sota ilmenee taiteissa? Kuinka sota voi antaa esteettisiä elämyksiä, vaikka se mitä sodassa tapahtuu, on väkivaltaista ja kauhistuttavaa? Sotaa taiteena voi lähestyä neljältä kannalta.

Ensinnäkin taiteella voidaan kuvata sotaa. Aihe on ollut suosittu kaikissa taiteissa. Toiseksi taiteella voidaan yllyttää, kiihottaa ja kannustaa sotaan. Propagandassa, eli ”maineenhallinnassa”, kuten sanotaan, on taiteella mitä tärkein rooli. Stalin oli tilannut Dmitri Šostakovitšilta voiton marssin Helsingin valtauksen kunniaksi – mutta se jäi esittämättä.

Kolmanneksi taiteella voidaan vastustaa sotaa. Pasifistit ovat käyttäneet taidetta tähän päämäärään Pablo Picasson freskossa Guernica. Kalevi Ahon oopperassa Hyönteiselämää sota syttyy lopussa ja katsomosta hyökkää sotilaita lavalle paukkeen keskellä. Tarkoitus on osoittaa sodan pelottavuus rikkomalla esittämisen eli representaation rajat.

Neljänneksi taidetta harjoitetaan myös sodan aikana. Kotirintamalla taide-elämä jatkuu: on näyttelyjä, konsertteja, teatteria ja oopperaa. Leningradin piirityksessä filharmonikot jatkoivat konserttejaan. Samoin tehtiin Helsingissä. Berliinin vaatimuksesta Bayreuthin näytännöt jatkuivat, vaikka festivaalin johtajatar Winifred Wagner olisi ne keskeyttänyt.

Lue koko artikkeli tästä linkistä.